شمس الشموس

فرق کلامی

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۵۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن ارحیم

هدف ما این است که کتاب فرق و مذاهب کلامی تالیف استاد بزرگوار علی ربانی گلپایگانی را خلاصه کنیم و خلاصه شده این کتاب ارزشمند را در دست رس طلاب و کسانی که خواهان مطالعه این موضوعات هستند قرار دهیم.

این کتاب بحث فرق و مذاهب را در پنج بخش مورد بحث و بررسی قرار داده که ما ان شاالله به فضل خدای متعال خلاصه شده این کتاب را در اختیار دوستان قرار خواهیم داد.

«بخش اول: کلیّات»

 علم مِلَل و نِحَل چیست؟

١ ـ واژه‏ ى «ملل» و «نحل» : کلمه ‏ى «مِلَل» جمع «مِلَّة» به معنى طریقه و آیین است، خواه الهى و بر حق باشد یا غیر الهى و بر باطل؛ چنان‏که در قرآن کریم در هر دو معنا به کار رفته است. در مورد آیین الهى مى‏فرماید:

نحل/ ١٢٣ «ثُمَّ أَوْحَیْنا إلَیْکَ أَنْ اَتّبِعْ مِلَّةَ إبراهیمَ حَنیفاً».

آنگاه به تو وحى کردیم که از آیین حنیف ابراهیم(آیین توحید) پیروى کن.
و در مورد آیین غیر الهى مى‏فرماید:
یوسف/
٣٧ «إنّى تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لایُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ».

من آیین قومى را که به خدا ایمان نمى‏آورند وبه آخرت کفر مى‏ورزند رهاکرده‏ام.

کلمه‏ى «نِحَل» جمع «نِحْلَة» است که در معانى ادّعا، مذهب، و گرویدن به یک دین و آیین به کار رفته است. چنان‏که گفته مى‏شود: ما نِحْلَتُک؟ یعنى دین و مذهب تو چیست؟(به چه دینى گرویده‏اى)؟
٢ ـ موضوع، غایت و روش علم ملل و نحل: موضوع علم ملل و نحل ادیان و مذاهب است، و غرض از آن این است که انسان بتواند از طریق مطالعه ‏ى تاریخ و عقاید ادیان و مذاهب مختلف، با جهات اشتراک و اختلاف آنها آشنا گردد.
٣ ـ پیشینه ‏ى تاریخى: تاریخ دقیق تألیف در زمینه ‏ى ملل و نحل در بین مسلمانان در دست نیست، ولى آنچه مسلّم است این است که در قرن سوم هجرى این علم مورد توجّه بوده و کتاب‏ها یا رساله‏هایى در این باره نگارش یافته است.

١- «فرق الشیعة» تألیف ابو محمد حسن بن موسى نوبختى، ٢- «المقالات و الفرق» تألیف ابوالقاسم سعد بن عبدالله اشعرى قمّى

 حدیث هفتاد و سه فرقه

در کتب حدیث از طریق شیعه و اهل سنّت روایت شده است که امّت موسى پس از او به هفتاد و یک فرقه و امّت عیسى پس از وى به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند، و پس از من امّتم به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تنها یک فرقه اهل نجات خواهد بود، چنان‏که از فرقه ‏هاى هر یک از دو امّت موسى و عیسى نیز تنها یک فرقه اهل نجات بود.

سند حدیث: سند حدیث مزبور قابل اعتماد نیست و آن را نپذیرفته‏.

فرق و مذاهب کلامى

معیار اسلامى بودن فِرَق چیست؟ معیار اسلامى بودن یک فرقه یامذهب کلامى این است که ‏اسلام را قبول داشته ـ مسلمان ـ باشد.
عمده ‏ترین فرق و مذاهب کلامى
: استاد سبحانى فرقه‏هاى دهگانه ‏ى زیر را محور مباحث خود در ملل و نحل قرار داده است: ١ ـ اهل حدیث و حنابله؛ ٢ ـ اشاعره؛ ٣ ـ فرق مرجئه، جهمیّه، کرامیّه، ظاهریّه؛ ٤ ـ قدریّه؛ ٥ ـ ماتریدیّه؛ ٦ ـ معتزله؛ ٧ ـ خوارج؛ ٨ ـ وهّابیّه؛ ٩ ـ زیدیّه و اسماعیلیّه؛ ١٠ ـ شیعه‏ى امامیه(اثنا عشریه).

نخستین اختلافات: در زمان حیات پیامبر گرامى اختلافاتى در پاره‏اى مسایل میان مسلمانان رخ داد. ولى وجود رسول خدا صلى‏الله ‏علیه ‏و‏آله ‏وسلم مانع از پیدایش فرق و مذاهب بود.

مهم‏ترین اختلافى که بعد از وفات رسول خدا رخ داد و ادامه یافت، اختلاف درباره ‏ى امامت و خلافت بود.

شهرستانى در این‏باره چنین مى‏گوید: «بزرگ‏ترین خلاف میان امّت درباره‏ى امامت پدید آمد، زیرا هیچ گاه در اسلام درباره‏ى هیچ قاعده و اصل دینى نزاعى همانند نزاع درباره‏ى امامت واقع نشده است».

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی