فرق کلامی
بسم الله الرحمن ارحیم
هدف ما این است که کتاب فرق و مذاهب کلامی تالیف استاد بزرگوار علی ربانی گلپایگانی را خلاصه کنیم و خلاصه شده این کتاب ارزشمند را در دست رس طلاب و کسانی که خواهان مطالعه این موضوعات هستند قرار دهیم.
این کتاب بحث فرق و مذاهب را در پنج بخش مورد بحث و بررسی قرار داده که ما ان شاالله به فضل خدای متعال خلاصه شده این کتاب را در اختیار دوستان قرار خواهیم داد.
«بخش اول: کلیّات»
علم مِلَل و نِحَل چیست؟
١ ـ واژه ى «ملل» و «نحل» : کلمه ى «مِلَل» جمع «مِلَّة» به معنى طریقه و آیین است، خواه الهى و بر حق باشد یا غیر الهى و بر باطل؛ چنانکه در قرآن کریم در هر دو معنا به کار رفته است. در مورد آیین الهى مىفرماید:
نحل/ ١٢٣ «ثُمَّ أَوْحَیْنا إلَیْکَ أَنْ اَتّبِعْ مِلَّةَ إبراهیمَ حَنیفاً».
آنگاه به تو وحى کردیم که از آیین حنیف
ابراهیم(آیین توحید) پیروى کن.
و در مورد آیین غیر الهى مىفرماید:
یوسف/ ٣٧ «إنّى تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لایُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ هُمْ
بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ».
من آیین قومى را که به خدا ایمان نمىآورند وبه آخرت کفر مىورزند رهاکردهام.
کلمهى «نِحَل» جمع «نِحْلَة» است که
در معانى ادّعا، مذهب، و گرویدن به یک دین و آیین به کار رفته است. چنانکه گفته
مىشود: ما نِحْلَتُک؟ یعنى دین و مذهب تو چیست؟(به چه دینى گرویدهاى)؟
٢ ـ موضوع، غایت و روش علم ملل و نحل: موضوع علم ملل و نحل ادیان و مذاهب است، و غرض از آن این است که انسان بتواند از طریق
مطالعه ى تاریخ و عقاید ادیان و مذاهب مختلف، با جهات اشتراک و اختلاف آنها آشنا
گردد.
٣ ـ پیشینه ى تاریخى:
تاریخ دقیق تألیف در زمینه ى ملل و نحل در بین مسلمانان در دست نیست، ولى آنچه
مسلّم است این است که در قرن سوم هجرى این علم مورد توجّه بوده و کتابها یا
رسالههایى در این باره نگارش یافته است.
١- «فرق الشیعة» تألیف ابو محمد حسن بن موسى نوبختى، ٢- «المقالات و الفرق» تألیف ابوالقاسم سعد بن عبدالله اشعرى قمّى
حدیث هفتاد و سه فرقه
در کتب حدیث از طریق شیعه و اهل سنّت روایت شده است که امّت موسى پس از او به هفتاد و یک فرقه و امّت عیسى پس از وى به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند، و پس از من امّتم به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تنها یک فرقه اهل نجات خواهد بود، چنانکه از فرقه هاى هر یک از دو امّت موسى و عیسى نیز تنها یک فرقه اهل نجات بود.
سند حدیث: سند حدیث مزبور قابل اعتماد نیست و آن را نپذیرفته.
فرق و مذاهب کلامى
معیار
اسلامى بودن فِرَق چیست؟ معیار اسلامى بودن یک فرقه یامذهب کلامى این است که اسلام
را قبول داشته ـ مسلمان ـ باشد.
عمده ترین فرق و مذاهب کلامى: استاد
سبحانى فرقههاى دهگانه ى زیر را محور مباحث خود در ملل و نحل قرار داده است: ١ ـ اهل
حدیث و حنابله؛ ٢ ـ اشاعره؛ ٣ ـ فرق
مرجئه، جهمیّه، کرامیّه، ظاهریّه؛ ٤ ـ
قدریّه؛ ٥ ـ ماتریدیّه؛ ٦ ـ
معتزله؛ ٧ ـ خوارج؛ ٨ ـ وهّابیّه؛ ٩
ـ زیدیّه و اسماعیلیّه؛ ١٠ ـ شیعهى امامیه(اثنا
عشریه).
نخستین اختلافات: در زمان حیات پیامبر گرامى اختلافاتى در پارهاى مسایل میان مسلمانان رخ داد. ولى وجود رسول خدا صلىالله علیه وآله وسلم مانع از پیدایش فرق و مذاهب بود.
مهمترین اختلافى که بعد از وفات رسول خدا رخ داد و ادامه یافت، اختلاف درباره ى امامت و خلافت بود.
شهرستانى در اینباره چنین مىگوید: «بزرگترین خلاف میان امّت دربارهى امامت پدید آمد، زیرا هیچ گاه در اسلام دربارهى هیچ قاعده و اصل دینى نزاعى همانند نزاع دربارهى امامت واقع نشده است».